BSGLg

Bulletin de la Société Géographique de Liège

0770-7576

 

depuis le 01 novembre 2014 :
Visualisation(s): 93 (5 ULiège)
Téléchargement(s): 8 (0 ULiège)
print        
Sylvie MERSCH-VAN TURENHOUDT

Avoir été géographe au XXe siècle : « des » géographies

Article Open Access

Document(s) associé(s)

Version PDF originale
Index de mots-clés : épistémologie, paysage, géomorphologie, géographie descriptive et analytique, géographie quantitative, géographie systémique, concepts et conceptualisation, système et interrelation, savoir-faire

Abstract

First, through my real-life experience, I look at the evolution of the geography during the 20th century, then I precise how I could collaborate with the research in didactic of Bernadette Mérenne-Schoumaker and I propose in particular a differentiated pedagogy to form learning persons which proves to be more and more indispensable for groups of thirty children having divers profiles. Let’s note down : that to form is more than to inform and that the three axis of the proposed formation are : to motive the learning person, to structure through a systemic ap­proach, to evaluate the competences in a transparency way.

Index by keyword : landscape, geomorphology, descriptive and analytical geography, quantitative geography, systemic geography, epystemiology, concepts and conceptualisation, systems and interrelation, know-how

Pour citer cet article

Sylvie MERSCH-VAN TURENHOUDT, «Avoir été géographe au XXe siècle : « des » géographies», BSGLg [En ligne], 52 (2009/1) - La géographie... ma géographie, URL : http://popups.ulg.ac.be/0770-7576/index.php?id=1347.

A propos de :Sylvie MERSCH-VAN TURENHOUDT

Professeure et didacticienne en géographie

Inspectrice et formatrice des enseignants en géographie

Appels à contribution

Appel à contribution ouvert pour le BSGLg n°70 (2018/1) ouvert jusqu'au 1er octobre 2017

Plus d'info